Om Härjedalens gymnasium

Vy över gymnasiets område

Härjedalens gymnasium ligger vackert beläget vid Ljusnans strand. I bakgrunden syns skidstadion och Björnberget, två av våra fantastiska träningsanläggningar. Foto: Morgan Grip.

Härjedalens gymnasium är en lagom stor skola med 200 elever och 40 medarbetare. Skolan erbjuder sex nationella program, varav tre är yrkesförberedande, tre högskoleförberedande samt introduktionsprogram med olika inriktningar.

Du läser vissa kurser tillsammans med elever från andra program. Det ger möjlighet att bygga relationer med fler elever. Eleverna och lärarna har en nära kontakt. Det resulterar i en bra sammanhållning på Härjedalens gymnasium.

En gymnasieexamen kräver 2 500 poäng. Utöver förutbestämda kurser läser du individuella val (200 poäng) och skriver ett gymnasiearbete (100 poäng).

Elever på de högskoleförberedande programmen gör studieresor till Stockholm och Berlin. Studieresorna är viktiga delar i flera kurser.

Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 15:45
Redaktör för sidan: Cecilia Olla